donderdag 23 september 2010

Discriminatie!!

Te pas en te onpas word dit woord gebruikt, discriminatie.
Maar is het dat wel, in de meeste gevallen niet, maar goed, sommige mensen kennen de betekenis van het begrip discriminatie niet, maar ook niet van het begrip vrijheid van meningsuiting.

Even ter verduidelijking:

Discriminatie:

Onder discriminatie verstaat men het benadelen van mensen of groepen (meestal minderheden) op basis van uiteenlopende kenmerken zoals afkomst, ras, geboorteland, geloof, politieke of religieuze overtuigingen, sociale gewoonten, sekse, seksuele geaardheid, taal, handicap, leeftijd, enzovoort. Discriminatie staat het grondbeginsel dat zegt dat alle mensen gelijk zijn, in de weg. Discriminatie veronderstelt echter niet alleen een afzonderlijke behandeling, maar ook het ontbreken van rechtvaardiging voor deze aparte behandeling.

Positieve discriminatie:

Ongelijkwaardige behandeling wordt ook wel discriminatie genoemd.Om de achterstand bij discriminatie op te heffen, wordt ook wel positieve discriminatie gehanteerd. Bij positieve discriminatie wordt degene die in de achterstandspositie zit bevoordeeld boven anderen. Dit is echter een gevoelige zaak aangezien positieve discriminatie voor degene die niet wordt bevoordeeld negatief uitpakt. Positieve discriminatie wordt bijvoorbeeld toegepast bij sollicitaties. Daarbij geldt meestal dat bij gelijke geschiktheid de kandidaat uit de achterstandspositie wordt aangenomen.

Vrijheid van meningsuiting:

Vrijheid van meningsuiting is de vrijheid van burgers om hun overtuigingen kenbaar te maken, zonder voor vervolging door de staat te hoeven vrezen.

Vrijheid van meningsuiting wordt vaak beschouwd als een integraal concept in democratieƫn. De vrijheid om zonder angst voor vervolging je mening te kunnen uiten staat expliciet vermeld in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens.

De wettelijke beperkingen op meningsuiting kunnen per rechtsstaat verschillen. Het Nederlandse strafrecht richt zich tegen smalend taalgebruik en aanzetten tot haat, belediging van gezagsdragers en het verspreiden van leugens (laster en smaad), maar minder of niet tegen obsceniteit of schendingen van goede smaak.

Zo dat is duidelijk, tenminste lijkt me wel. Maar waarom gebeurd het dan dagelijks dat mensen te horen krijgen dat ze discimineren. Terwijl ze niets anders doen dan hun mening geven, of vaak zelfs helemaal niks doen.

Zomaar eens een voorbeeldje, Jantje en Mohammed solliciteren beide op een functie. Jantje is beter opgeleid en zou dus de betere partij zijn voor het bedrijf. Maar dat zelfde bedrijf moet een x aantal allochtone medemensen in dienst hebben. Mohammed krijgt dus de functie terwijl hij er het minst voor geschikt is.
In dit geval word Jantje gediscrimineerd omdat hij autochtoon is. Maar daar zal je niemand over horen blaten. De autochtone mens accepteert dit.

Nog zo wat. Fatima en Anne solliciteren beide op een publieke functie. Dit bedrijf hanteert de regel dat er binnen hun bedrijf geen petten, hoeden en hoofddoeken zijn toegestaan. Fatima en Anne zijn beide even geschikt qua opleiding en ervaring, echter Fatima is hoofddoek dragend en weigert om zonder hoofddoekje op de werkvloer te verschijnen. Anne krijgt de functie. Fatima schreeuwt moord en brand discriminatie. Maar dit is geen discriminatie. Het bedrijf hanteert regels, wil je je daar niet aan houden dan kan je daar dus niet werken.

Het valt mij zo ie zo op dat onze allochtone medemens te pas en te onpas het woord discriminatie in de mond neemt om maar hun gelijk te halen. Met name mensen van Marokkaanse afkomst kunnen er wat van. Bij alles wat hen niet naar de zin gaat roepen ze moord en brand en natuurlijk discriminatie. Maar ho het zijn niet alleen de Marokkaanse mensen hoor, vaak zodra er maar een tintje inzit is het woord discriminatie het eerste wat hen thuis en door alle instanties geleerd word.

Anita word aangesproken door Ali. Hij vind haar leuk en wil verkering met haar. Zij wil dit niet met hem, zij valt niet op hem. Misschien valt ze ook niet op getinte mannen, maar dat is haar smaak en over smaak valt niet te twisten. Discriminatie roept Ali beledigt. Jullie Nederlandse vrouwen zijn hoeren. En zo nog het een en ander aan verwensingen vliegt er richting het hoofd van Anita. Met als enorm kwalijke afsluiting van het relaas: pas jij maar op, ik weet jou wel te wonen, jij hoer jij bent niet meer veilig want ik pak jou.

Een paar dagen na dat onze goed heilig man Sinterklaas is vertrokken ziet een klein kindje een zeer donkere man lopen op straat. Het kindje is nog helemaal in de sint stemming en ziet deze man aan voor een zwarte piet. Tja dat kan je een kindje toch echt niet kwalijk nemen. Dus het kindje roept: zwarte piet, zwarte piet, mag ik een snoepje. De moeder voelt de bui al hangen en probeert nog vlug te sussen. Maar de man in kwestie is hevig beledigd. Discriminatie buldert hij. Wat nou discriminatie? Sinterklaas heeft nu eenmaal pieten, en die zijn zwart of in elk geval donker. Dat kind is nog in de ban van de sint en begrijpt echt het verschil niet tussen iemand die donker is van nature of iemand die schmink op heeft.

Er zijn weet ik hoeveel moskeeƫn gebouwd. En nog kermt en kreunt men dat men gediscrimineerd word en de godsdienst niet mag uitvoeren.

Maar ja wat verwacht je ook in een land waar de linkse politiek de allochtone knuffelt en koestert. Marokkaanse jongeren die hele wijken onveilig maken krijgen geen straf ow nee, tere zieltjes mag je niet beschadigen. Die moet je knuffelen. Dus wat doet Cohen, die gaat er thee mee drinken.

Maar als ik durf te zeggen dat ik vind dat mensen die in Nederland komen wonen zich aan horen te passen qua gedrag aan de Nederlandse normen en waarden ben ik een racist en discrimineer ik dus op basis van ras. Maar ik vind het dus het is mijn mening. En in Nederland is vrijheid van meningsuiting nog altijd van kracht. Als ik weiger mijn ogen af te wenden van een groepje Marokkaanse jongens die mij lopen aan te staren en in een mij onbekende taal allerhande dingen over me roepen, ben ik een hoer. Maar daar word niet bijgezegd ik vind. Durf ik dan te stellen dat ik hun gedrag onbeschoft en niet gepast vind. Dan discrimineer ik weer.

Dat zijn problemen waar Geert Wilders ook tegen aan loopt. Hij is kritisch over alle linkse hobby's, het weigeren aan te passen aan normen en waarden en de massa immigratie. Ondanks dat er zelfs doorgerekende feiten bij komen om zijn beweringen te ondersteunen word deze man voor het gerecht gedaagd.

De mensen die PVV gestemd hebben met de verkiezing worden ook gediscrimineerd. Maar zo ziet politiek Den Haag dat niet. Men wil grotendeels niet met deze man worden geassocieerd. En daarbij dus ook niet met de mensen die op hem hebben gestemd. Maar dat mag. Die mensen zijn achterlijke tokkies. Niet te geloven, men heeft stemrecht, en men heeft keuze vrijheid. Maar zelfs de mensen van de PvdA moesten na de uitslag tot de orde geroepen worden door Cohen. Een luid boe geroep steeg op toen Cohen de PVV feliciteerde met hun behaalde overwinning. Cohen had het begrepen, politici moeten het goede voorbeeld geven voor een verdraagzame maatschappij. En daar hoort respect voor een ander bij en boegeroep is geen teken van respect.


Al dat geroep en geblaat, discriminatie, wat een gezeik. De scheidingslijn lijkt me toch duidelijk. Iedereen heeft recht om zijn mening te uiten. En als dat de ander dat niet zint dan luistert hij of zij er maar lekker niet naar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten